Környezetvédelmi Program (2009-2014)
Kivonat 2009
A program érvényessége
Jelen Program a 2009-2014 időszakra készült.
Program készítésének módszertana
A programkészítés módszertanát az NKP szerkezetének és a Környezetvédelmi Törvényben (1995. évi LIII. törvény) megszabott tartalmi vázlatnak megfelelően alakítottuk ki, figyelembe véve a községszabályozás sajátosságait.
Megvizsgáltuk a község:
- Regionális kapcsolatait,
- Általános természetföldrajzi adottságait,
- Vízgazdálkodási adottságait,
- Hulladékgazdálkodási jellemzőit,
- Levegőminőségi jellemzőit,
- Zaj- és rezgésvédelmi jellemzőit,
- Védett területeinek és zöldfelületeinek jellemzőit.
A program tartalmazza:
- a környezet jelenlegi állapotának bemutatását, elemzését, értékelését
- az elérni kívánt környezetvédelmi célokat és célállapotokat;
- a célok és célállapotok elérése érdekében végrehajtandó feladatokat, azok megvalósításának határidejét.
Légszennyezettségi adatok:
SO2 |
kiváló
|
NO2
|
jó
|
PM10
|
jó
|
Benzol
|
kiváló
|
CO
|
kiváló
|
Figyelemmel arra, hogy Szada község nem tartozik sem az automata, sem a manuális mérési helyek közé, az adatszolgáltatás Budapest légszennyezettségi mérési adatai alapján történt.
Zaj- és rezgésvédelem
Az építési kivitelezési tevékenységből származó zaj ellen védendő lakóterület (kisvárosias, kertvárosias, falusias, telepszerű beépítésű), különleges területek közül az oktatási létesítmények területei, a temetők, a zöldterületek megengedett zajterhelési határértékei:
- 1 hónap vagy kevesebb ideig tartó építési munkáknál 65/50 dB nappal/éjjel értékek
- 1 hónap felett - 1 évig tartó építési munkáknál 60/45 dB nappal/éjjel értékek
- 1 évnél több ideig tartó építési munkáknál 55/40 dB nappal/éjjel értékek
Szada község fejlődésének lehetőségei, megoldandó feladatai
- A műszaki infrastruktúra fejlesztése, amelyben kiemelt fontosságú az útépítés, és a csapadékvíz elvezetés kiépítése. A szennyvízcsatorna hálózat és szennyvíztisztító telep kapacitásának bővítése.
- A humán infrastruktúra fejlesztése, a közintézmény hálózat mennyiségi és minőségi fejlesztése, különös tekintettel a belterületbe vonásokra, és az ebből származó népességnövekedésre, amely tovább ronthatja az ellátás színvonalát. Ebből kiemelt jelentőségű az iskola-, és az óvoda-fejlesztés.
- A lakóterületfejlesztés, amelynek mértékét úgy kell meghatározni, hogy a település lakosságszáma hosszútávra legfeljebb 12 000 fő legyen.
- Környező településekkel kialakult jó kistérségi kapcsolat további erősítése, első sorban a kistérségi tudás központ kialakítása terén.
- Lakossági kapcsolattartás jobb megoldása, pl.: helyi újság, faluújság, lakossági fórumok keretében.
- A település központjának fejlesztése, tudatos arculattervezéssel, és a közterület rendezésével (zárt) csapadékvíz-elvezetés, parkolási mutatók javítása, stb.). Helyet kell biztosítani a növekvő település másik alközpontjának is, hogy a centrumtól távolabbi településrészek ellátása is biztosítható legyen.
- Munkahelyteremtés a településen belül (kis- és középvállalkozások helyben való működésének segítése).
- Pihenő- és sportterületek, parkok rendbe tétele, a közterületek általános műszaki állapotának javítása, fásítása. Figyelmet kell fordítani az esztétikai megjelenésre is, a közterületrendezés vegye figyelembe a helyi sajátosságokat, és a helyi értékeket. A közlekedés területén alkalmazni kell forgalomcsillapító, a közlekedés biztonságát fokozó megoldásokat.
- A település kertes jellegének megőrzése kiemelt fontosságú.
- A külterületek rendezetlenségének, spontán fejlődésének megszüntetése, a lakó-, a zöld- és erdőterületek lehatárolása, és szabályozása.
- Településrendezési szempontból megoldandó feladat a temető bővítése.
- A települést alkalmassá kell tenni, és helyet kell keresni a szellemi alkotó műhelyek számára, pl: nemzetközi tudós, művész, pihenő, alkotó tábor, kongresszusi-turizmus ide vonzására.