Home Archívum
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Keress a Facebookon

Bejelentkezés a fórumba



Hirdetés
Hirdetés

Untalan utakon


Untalan utakon

A Közép-Magyarországi Operatív Program keretei között megvalósuló út-rehabilitációs
munkák kapcsán tartott sajtótájékoztatót Veresegyház Város Önkormányzata március 4-én,
a Szabadidős és Innovációs Központ Kamara termében. Az utak helyzetéről Csikós István,
a Beruházási iroda vezetője informálta a sajtó képviselőit.


Egy meglehetősen lassú folyamat eredményeképpen a város 11 lakóutca megépítésére igényelt és nyert támogatást – a pályázatírás még 2007-ben vette kezdetét, 2008 első időszaka pedig az utcák megszabott feltételek szerinti felmérésére fordítódott. A kritériumok a következők voltak: a megépítendő út kapcsolódjon egy már megépítetthez, a rendezési tervben gyűjtőútként funkcionáljon, valamely intézmény megközelítését tegye lehetővé, illetve az azt szegélyező ingatlanok esetében a beépítettség legyen minimum 50 százalék (sajnos többek között emiatt nem tud megépülni végre a Fenyves utca, mely földútként jelentős busz-, illetve teherforgalmat bonyolít le, hiszen az ivacsi vonat-aluljárón mindössze személygépkocsik képesek áthajtani). Az előzetesen kiválasztott 23 utcából tehát végül 11 ment át a rostán, ezek: Gyermekliget, Kilátó, Harmat, Vasvári Pál, Peterdi, Kölcsey, Országbíró, Kökény, Újtelep, Hajnal és a Sportföld út.

A munkálatok 2008 októberében kezdődtek, a projekt jelenleg a kivitelezési szakaszban van. A közbeszerzési pályázatot a pálosvörösmarti székhelyű Hedo Kft. nyerte, amely gyakorlatilag veresi illetőségűnek is mondhatná magát, ugyanis főépítés vezetősége a Hajó utca 2. szám alatt található. Az építés teljes költsége 394.117.865 forint, melyből a saját önrész 118.235.360 forint, a kizárólag az EU által biztosított támogatási összeg pedig 275.882.505 forint. A munkafolyamat a közepén tart, a befejezési határidő pedig 2009. április 30., mely tény feltétlen gyorsításra készteti a kivitelezőt, aki – ugyan az elengedhetetlen műszaki ellenőrzés mellet, de – szabadkezet kapott a munkatervezésre. Ennek értelmében  a sajtótájékoztató napján is két új utcában kezdődött meg az építkezés (a Kölcseyben és az Országbíróban), így jelenleg 5-ben dolgoznak. Persze, ha valami oknál fogva a Hedo Kft. mégsem lenne képes tartani a határidőt, az önkormányzat minden hasonló EU-s pályázat kötelező kitételeként kötbérrel fogja súlytani a céget.

Az egyes utcákban zajló, várható munkák kapcsán a következő a helyzet. A Gyermekliget utca szinte elkészült, terep- és padkarendezés, illetve a közlekedési táblák kihelyezése van még hátra. A Kilátó utcában kész a pálya-, valamint járdaszerkezet, ez utóbbi aszfaltozása, a tereprendezés, és a táblák felállítása várat még magára. A Harmat utcát illetően részben készen vannak a szegélyezéssel, a mechanikai stabilizációval, azaz a kőterítéssel – a továbbiakban a szegélyezés befejezése, a zúzottkőterítés, és az aszfaltozás kerül sorra. A Vasvári Pál és Peterdi utcákban megkezdődött a szegélyépítés, illetve úttükör-szedés folyik, amely a pályaszerkezet földmunkái mellett a Kölcsey, valamint az Országbíró utcákat is érintik. Mindemellett a munkások folytatják a már megkezdett Kökény utcát, illetve hamarosan megkezdik az építkezést a Sportföld úton és az Újtelep, Hajnal utcákban is – az ottani lakosságot már kiértesítették a munkák menetéről.

Mindezek mellett nem elhanyagolható tény, hogy folyik a város közlekedési koncepciójának elkészítése, mellyel egy erre szakosodott céget bízott meg az önkormányzat. Ez jelenleg abban a periódusban van, mikor is úthálózati hierarchia kialakítása a cél, melynek értelmében a városban meg kell különböztetni első- és másodrendű főutakat, gyűjtőutakat, illetve lakossági utcákat (az erről szóló információkat a következő cikkben olvashatják).ez utóbbiak esetében többek között például fekvőrendőrök telepítésére, valamint jobbkezes utcák bevezetésére kerül majd sor.

A lakók közül persze többen panaszkodtak az utak rohamos amortizációjára, hiszen sok helyen a mennyiség a minőség rovására ment. Számos úttestre ugyanis (lásd Csibaj, Kertesi, Hétvezér utca stb.) sajnálatosan nem jutott kopóréteg, így az ilyen csupán teherhordó réteggel fedett utak hamarabb tönkre mennek. Ellenben a szintén régebben épült utcák közül például a Dézsa, a Hordó, a Szivárvány, vagy a Hármaskút kopóréteggel van fedve – igaz, mindössze 5 cm vastagon, ám ezek így is tovább fognak tartani, ellenállni a víznek és fagynak. Ami pedig az újonnan épülő felületeket illeti, nagy gond nem várható, hiszen a kivitelező egyrészt 5 év teljes körű garanciát vállalt az utak minőségéért, másrészt pedig ezek abszolúte szabvány szerint épülnek meg, azaz 6 cm teherhordó, és 4 cm kopóréteget fognak tartalmazni, sőt, 2007-es szabályozás szerint csak és kizárólag járdával együtt készülhetnek el. A már említett, rosszabb minőségű utak tehát rendre kátyúsodnak, ám ezen hibák kijavítása télen szinte pazarlás. Ebből kifolyólag sorozatosan keletkeznek károk a közlekedő autókban, szerencsére azonban személyi sérülés ez okból még nem történt a város területén. Kátyúkár esetén két járható út is van.

Az egyik megoldás az lehet, hogy a károsult rendőrségi helyszínelést kér, melynek folyományaként jegyzőkönyv készül az esetről. A másik lehetőség az, hogy a kárvallott szerez 2 tanút, illetve fényképet készít a történésről. Az önkormányzatnak vagyonbiztosítása van, aminek terhére elvégezhető a szükséges javítások 80 %-a, a maradék 20 %-ot pedig a továbbiakban a pénztárból kötelesek kifizetni. Ezen eljárás alól képez kivételt a várost átszelő 2102-es és 2104-es számú országos közút, melyek állami tulajdonban vannak, a hozzájuk tartozó kezelőjog pedig a Magyar Közút Kht-t illeti meg. Éppen ezért ha valaki ezeken a főutakon szenvedne kárt, mindenképpen rendőri helyszínelést kérjen, ugyanis nevezett cég nem fogadja el a két tanús megoldást – ilyen esetben Kht. váci üzemmérnökségéhez forduljanak.

Újságírói kérdésre Csikós István beszélt még a kerékpárutak helyzetéről is. Mint elmondta, vannak bicikliutak, de egyelőre még nem alkotnak összefüggő rendszert. A helyzet rendezését illetően  elkészültek az engedélyes tervek (pl. a jövőben a Budapesti út mentén haladó szervizutat neveznék ki hasonló célra) – amennyiben lehetőség szerint pályázatot is írnak ki, az önkormányzat építési terveit szintén elkészíti.

Anka Péter

Hirdetés
Hirdetés
  • Photo Title 1
  • Photo Title 2
  • Photo Title 3
  • Photo Title 4
  • Photo Title 5